Ohlédnutí za festivalem Bohemia Cantat 2009

Koncem prázdnin (27. – 30. srpna 2009) se v Liberci konal již XVII. ročník Mezinárodního pěveckého festivalu Bohemia Cantat (v Liberci již VII.).



Zdeněk Kadlas, úterý 8. září 2009
Magazín > Sborový život

Do města pod Ještědem přijeli zkušení sboroví zpěváci a zpěvačky z celé republiky i ze zahraničí (zejména ze sousedních států). Sjelo se jich více než 430 a v 6 skupinách (ateliérech) v čele se zkušenými dirigenty nastudovali repertoár různých období a žánrů – od hudby vrcholného baroka pod vedením známého sbormistra Marka Štryncla přes netradiční repertoár využívající techniku alikvotního zpívání v ateliéru Spektrum Jana Staňka, muzikálové melodie (sbormistr Jiří Holubec), jazzové aranže (Urs Ehrenzeller) až po moderní kompozici „Holčička se sirkami“ na motivy známé pohádky Hanse Christiana Andersena v rámci autorské tvůrčí dílny mladého českého skladatele Jana Míška.

Významné jubileum (50. výročí úmrtí) světoznámého českého skladatele Bohuslava Martinů si účastníci festivalu připomenuli nastudováním jeho kantáty Romance z pampelišek pod vedením sbormistra Marka Valáška. Tento ateliér patřil bezesporu po umělecké stránce k vrcholům letošního festivalu.

Kromě práce v ateliérech si všichni účastníci festivalu zanotovali i dohromady při společném zpívání skladeb z festivalového zpěvníku.

Součástí festivalu byly 3 koncerty určené pro veřejnost:

V pátek 28. srpna se v sále Kulturního a společenského centra v Lidových sadech prezentovala tři hostující umělecká tělesa. Úvodní vystoupení mladého komorního sboru Ventilky z Jirkova pod vedením Luboše Hány bylo zaměřeno převážně na soudobou hudbu – klasickou i populární. Sbor zaujal především lehkostí vokálů, příjemnou barvou hlasů a zejména přívalem energie, kterou je toto těleso schopné předávat svým posluchačům. Dívčí vokální trio BlueStone z Prahy překvapilo návštěvníky koncertu zejména procítěnou interpretací jazzových, swingových a populárních melodií, ale i lidových písní. Mládí, energie a skvělá intonace zpěvaček spolu s výběrem repertoáru přinesly kýžený efekt v podobě bouřlivého potlesku publika. Závěr koncertu patřil pražskému komornímu sboru Kakofon. Mladí zpěváci a zpěvačky se představili zajímavými aranžemi populárních jazzových a swingových skladeb, lidových písní a spirituálů a jejich vystoupení udělalo skvělou tečku za pátečním festivalovým večerem.

Sobotní koncert v kostele Sv. Antonína na Sokolovském náměstí byl věnován duchovní hudbě. V jeho rámci se představily tři festivalové ateliéry a jako host „Volné liberecké vokální sdružení Rosex“. Úvodní vystoupení ateliéru Hudba vrcholného baroka (sbormistr Marek Štryncl) umocněné důstojnou chrámovou akustikou navodilo atmosféru barokní monumentality. Publikum nadšeně ocenilo, jak náročný repertoár (J. S. Bach, J. D. Zelenka, J. C. F. Fischer) se 90 zpěvákům v ateliéru podařilo během necelých tří festivalových dní nastudovat. Nevšedním zážitkem bylo bezesporu vystoupení Volného libereckého vokálního sdružení Rosex (sbormistryně Alena Sobotková). Při interpretaci duchovních skladeb, zpívaných s hlubokým vnitřním prožitkem a pokorou, běhal přítomným posluchačům ve zcela zaplněném kostele doslova mráz po zádech. Prostředí arciděkanského kostela poté nádherně rozezvučely alikvotní zpěvy ateliéru Spektrum Jana Staňka. Závěr koncertu patřil prezentaci muzikálového ateliéru, který pod vedením Jiřího Holubce zazpíval monumentální pravoslavný chorál „Gospodi, uslyši mňa“ z rockové opery Juno a Avos skladatele Alexeje Rybnikova.

Všichni účastníci festivalu představili nastudovaný repertoár jednotlivých ateliérů na slavnostním závěrečném festivalovém koncertu, který se konal v neděli 30. srpna v 10.30 h ve velkém sále Domu kultury. Zazněly ukázky z hudby vrcholného baroka (sbormistr Marek Štryncl), alikvotních skladeb (Jan Staněk) i známých melodií z muzikálu West Side Story Leonarda Bernsteina (Jiří Holubec).

Mimořádně zdařilé bylo vystoupení ateliéru, nazvaného „Z tvorby Bohuslava Martinů“, který pod vedením sbormistra Marka Valáška nastudoval jeho kantátu Romance z pampelišek. Krásný sborový zvuk umocnilo působivé sopránové sólo Barbory Novotné a prezentace této tvůrčí dílny znamenala důstojné připomenutí významného životního jubilea známého českého skladatele.

Soudobou českou sborovou tvorbu reprezentoval mladý skladatel Jan Míšek; přítomným posluchačům a účastníkům festivalu předvedl se svým ateliérem nevšední vokálně-instrumentální skladbu „Holčička se sirkami“ na motivy pohádky H. Ch. Andersena (libreto napsala Kateřina Prouzová).

Závěr nedělního koncertu patřil již tradičně jazzu a populárním melodiím, letos v nastudování švýcarského sbormistra a skladatele Urse Ehrenzellera. Báječnou atmosféru celého koncertu umocnilo i společné zpívání mezi vystoupeními jednotlivých ateliérů. Čtyřdenní hudební svátek ukončila festivalová znělka Signum skladatele Zdeňka Lukáše, věnovaná festivalu Bohemia cantat.

Festival má již sedmnáctiletou historii. Po deseti úspěšných ročnících v Havlíčkově Brodě se v roce 2003 přestěhoval do Liberce a uplynulé ročníky v Liberci se mimořádně zdařily. Festival organizuje Občanské sdružení Bohemia Cantat Liberec, jehož jednatelem je RNDr. Zdeněk Kadlas, uměleckým ředitelem a dramaturgem festivalu je sbormistr Libor Sládek. Festival se konal pod záštitou Libereckého kraje a Statutárního města Liberec a s jejich finanční podporou, významně přispělo i Ministerstvo kultury ČR a několik soukromých firem z regionu. Spolupořadatelem akce byla Unie českých pěveckých sborů a liberecké sbory Kvintus a Rosex.

Další informace o festivalu jsou uvedeny na webové stránce festivalu www.bohemiacantat.cz .

Ohlasy účastníků festivalu jsou v Knize návštěv na: http://www.bohemiacantat.cz/kniha.php


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)